Sunday 8 January 2017

TERKINI:TANAH RIZAB MELAYU TIDAK LAGI BERNILAI?


USUL KERAJAAN NEGERI KEDAH UNTUK MENCELAH MASUK DALAM PERMOHONAN KEBENARAN MERAYU KE MAHKAMAH PERSEKUTUAN KES NO PERMOHONAN SIVIL: No: 08-345-08/2015 AFFIN BANK BERHAD V JAMALUDIN JAAFAR DAN KERAJAAN NEGERI KEDAH (SEBAGAI BAKAL PENCELAH) DITOLAK


Kronologi Kes.

1. Pada 30 September 2016, Mahkamah Rayuan dalam Rayuan Civil K-02 -2728-12 TAHUN 2013 telah memutuskan bahawa segala gadaian ke atas Tanah Rizab Melayu oleh mana-mana institusi kewangan yang tidak diiktiraf Melayu berlandaskan Enakmen Rizab Melayu Kedah 1933 adalah tidak sah dan terbatal (null and void).

2. Keputusan Hakim-Hakim di Mahkamah Rayuan pada hemat saya adalah berkemungkinan terkhilaf kerana mengambil posisi dan kedudukan pembacaan Enakmen Rizab Melayu secara “strict” dan tidak mengambilkira akan impak yang bakal dan kini melanda Kerajaan Negeri Kedah, Pemaju-pemaju, institusi kewangan dan secara khususnya orang Melayu.

3. Mahkamah Rayuan juga mungkin telah terkhilaf kerana tidak mengambil pembacaan undang-undang berkenaan dengan isu non-natural person (yakni, bukan individu dan dalam kes matan adalah institusi kewangan dan perbankan).

4.  Di Mahkamah Rayuan, pihak Kerajaan Negeri tidak terlibat secara langsung dan tidak dinamakan sebagai pihak. Namun demikian, keputusan tersebut telah mengikat Kerajaan Negeri Kedah.


5. Pihak Bank,iaitu, Affin Bank Berhad, tidak berpuas dengan keputusan tersebut dan telah memfailkan Permohonan Kebenaran Merayu ke Mahkamah Persekutuan.

6. Oleh kerana itu, Kerajaan Negeri Kedah, melalui, Pejabat Penasihat Undang-undang telah memfailkan satu Notis Usul untuk Mencelah supaya dimasukkan sebagai Pihak yang mempunyai kepentingan.

Tindakan yang diambil Kerajaan Negeri Kedah sebelum Bicara Notis Usul untuk Mencelah

7. Selanjutnya, pihak Kerajaan Negeri Kedah, atas nasihat Pejabat Penasihat Undang-undang, telah menahan sebarang pendaftaran gadaian oleh mana-mana Institusi Kewangan bukan Melayu ke atas Tanah Rizab Melayu. Impak ini akan diulas nanti. Ini dapat diperhatikan apabila, Pejabat Tanah Galian Negeri Kedah telah mengeluarkan satu surat arahan yang mengarahkan kesemua pejabat tanah di negeri Kedah untuk tidak menerima pendaftaran gadaian tanah rezab Melayu yang digadaikan kepada mana-mana institusi kewangan yang tidak tersenarai didalam Jadual 2 sehingga Mahkamah Persekutuan membuat keputusan berkenaan kes ini.

8. Ini telah mengakibatkan, orang Melayu mempunyai kesukaran untuk membeli tanah rizab Melayu atau mengadaikan tanah Rizab Melayu sebagai sekuriti kepada instusi perbankan untuk membeli mana-mana projek perumahan baru di atas lot Tanah Rizab Melayu.

9. Permohonan Notis Usul Untuk Mencelah oleh pihak Kerajaan Negeri Kedah telah ditetapkan untuk bicara pada 4 Januari 2017 dan Notis Usul telah ditolak.

10. Kini, Kerajaan Negeri Kedah harus menantikan kebijaksanaan peguam-peguam bagi Pihak Affin Bank Berhad untuk mendapatkan Kebenaran untuk Merayu ke Mahkamah Persekutuan  dan selajutnya mendapatkan keputusan yang memihak bagi pihak Bank semasa pendengaran Rayuan di Mahkamah Persekutuan.

Isu-isu yang Berbangkit

11. Isu-isu yang berbangkit dalam kes ini adalah seperti berikut :

(a)  Adakah wujud sebarang halangan berdasarkan Seksyen 6 Enakmen Rizab Melayu Kedah, Enakmen No: 63 untuk mengadaikan Tanah Rizab Melayu kepada sesuatu institusi kewangan bukan Melayu?

(b)  Mahkamah Rayuan menafikan hak pemegang rizab Melayu untuk mengadaikan tanah Rizab Melayu bilahal sekyen 6 hanya menafikan penjualan Rizab Melayu kepada bukan Melayu

(c)  Sama ada pihak Bank yang tidak diiktiraf/diisyhtihar Melayu menurut Enakmen Rizab Melayu No. 63 boleh mengadaikan tanah rizab Melayu memandangkan gadaian tersebut tidak sah dan terbatal?


12. Adalah wajar untuk ditekankan di sini secara khusus bahawa Mahkamah Rayuan dalam kes Selat Bumimaju Sdn Bhd (kes no: K-01(NCVC)(A)-196—6/2014, pada 27/11/2014 telah memutuskan berhubung dengan pemakaian s. 17 Enakmen Rizab Melayu Kedah bahawa mahkamah tiada bidang kuasa untuk memutuskan isu-isu berkenaan dengan tanah rizab melayu di Negeri Kedah. Selaras dengan s.17 Enakmen, kuasa terletak pada Raja Dalam Mesyuarat sahaja.

13. Oleh yang demikian, Mahkamah Rayuan tidak wajar untuk membuat sebarang intepretasi dalam pembacaan Enakmen Rizab Melayu Kedah, Enakmen No 63. Namun demikian, ini bukan forum untuk membahas atau menghujahkan hal ini.

14. Seterusnya, Mahkamah tidak termasuk di dalam tafsiran ‘Raja Dalam Mesyuarat’ dan tidak mempunyai kuasa untuk memutuskan berhubung dengan status mana-mana tanah rizab Melayu memandangkan s. 17 Enakmen jelas memperuntukkan bahawa kuasa itu terletak pada Raja Dalam Mesyuarat.

15. Isu-isu yang berbangkit di perenggan 11, saya percaya, akan menjadi isu-isu yang harus dijawab oleh Hakim-hakim yang Bijaksana di Mahkamah Persekutuan dan keputusan tersebut bakal memberi impak kepada Kerajaan Negeri Kedah.

16. Dalam apa jua keadaan, saya percaya, Kerajaan Negeri Kedah akan mengambil tindakan yang sewajarnya dalam menangani isu ini.

IMPAK NEGATIF KEPADA KERAJAAN NEGERI KEDAH, PEMAJU DAN ORANG MELAYU

17. Impak keputusan Mahkamah Persekutuan menolak Notis Usul Kerajaan Negeri Kedah untuk mencelah akan mengakibatkan impak negatif (negative floodgates) ke atas pemilik-pemilik tanah rezab Melayu, pembeli, penjual, pemaju, institusi-institusi kewangan/perbankan

18. Tidak dapat dinafikan akan wujudnya beberapa traksaksi jual beli hartanah yang telah dipindahmilik atau bakal dipindah milik kepada pembeli terbantut kerana gadaian kepada institusi kewangan tidak dilaksanakan. Ini mungkin disebabkan rata-rata institusi kewangan tersebut khuathir untuk mengambil risiko melepaskan pinjaman kepada pemilik tanah Rizab Melayu yang sememangnya dalam kes ini Orang Melayu.


19. Orang Melayu kini akan mengalami kesukaran untuk membeli hartanah rizab Melayu kerana insitusi Kewangan dan Perbankan tidak akan melepasan pinjaman kewangan dan seterunsya akan mengugat kedudukan ekonomi dan kewangan orang Melayu. Kuasa Orang Melayu untuk membeli hartanah Tanah Rizab Melayu, hartanah dan sebagainya juga akan tergugat dan ini akan mengakibatkan kuasa membeli(power to purchase) berkurangan.

20. Saya percaya tindakan proaktif harus diambil dengan segera untuk menangani ‘kemelut undang-undang’ ini.

Saranan

21. Adalah wajar untuk kita mengambil  intipati keputusan YEBET SAMAN V FOONG KWAI LONG [2014] 6 CLJ 795 sebagai landasan untuk membuat keputusan lanjut :

"Jadual Kesembilan, Senarai II Senarai Negeri, Perlembagan Persekutuan ('Perlembagaan') dan Kanun Tanah Negara ('KTN') memperuntukkan kuasa mengenai perihal tanah atau apa-apa status tanah dan oleh demikian, mana-mana undang-undang yang digubal berkenaan dengan tanah hendaklah tertakluk kepada kuasa Kerajaan Negeri. Bagi perkara tanah yang melibatkan peruntukan Akta Orang Asli 1954 ('Akta tersebut') pula, adalah jelas kuasa budi bicara mengenainya adalah di bawah kuasa Kerajaan Negeri. Ini diperuntukkan di bawah ss. 6, 7 dan 8 Akta tersebut. (perenggan 5)”

22. Harus ditekankan, Kerajaan Negeri Kedah (Pihak Berkuasa Negeri), melalui Raja Pemerintah harus mengubal Enakmen Rizab Melayu. Saya percaya, mengisytiharkan institusi perbankan sebagai Melayu adalah tidak wajar. Adalah tiba masanya, untuk mengubal Enakmen No.63 untuk membenarkan institusi Kewangan/perbankan yang tidak disytihar Melayu untuk menerima gadaian atas Tanah Rizab Melayu dan gubalan ini akan mengambil retrospektif efek.

23. Kes tersebut di atas, dan juga pembacaan Enakmen No 63 memberi kuasa kepada Kerajaan Negeri Kedah untuk mengubal undang-undang dan ini dapat mengelakkan sebarang kesulitan di masa akan datang.

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

11 comments:

  1. Agrobank tu Bank Pertanian la kan? Lega boleh daftar

    ReplyDelete
    Replies



    1. Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

      Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

      saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

      Pembayaran yang fleksibel,
      Suku bunga rendah,
      Layanan berkualitas,
      Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

      Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

      Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

      Delete
    2. Hello semua,
      Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Firma Pinjaman Osman untuk pinjaman perniagaan berjumlah $ 250,000. Kemudian, saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya yang diminta, setelah mengambil risiko lagi kerana saya sangat terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan kepada kejutan saya yang paling besar, jumlah pinjaman telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam 24 jam perbankan tanpa apa-apa tekanan mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya pertama kali jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan sebarang jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan menasihatkan anda boleh menghubungi Firma Pinjaman Osman melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

      BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
      Nama pertama......
      Nama tengah.....
      2) Jantina: .........
      3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .........
      4) Tempoh Pinjaman: .........
      5) Negara: .........
      6) Alamat Rumah: .........
      7) Nombor Mudah Alih: .........
      8) Alamat e-mel ..........
      9) Pendapatan Bulanan: .....................
      10) Pekerjaan: ...........................
      11) Tapak yang anda buat di sini tentang kami .....................
      Terima kasih dan salam mesra.
      Derek E-mel osmanloanserves@gmail.com

      Delete
  2. Saya berpendapat dalam kes seperti ini Mahkamah Rayuan adalah tepat kerana ianya bertindak sebagai obligasi terhadap hak dan keistimewaan orang Melayu bagi menjamin Tanah Melayu Kekal sebagai Pegangan Rizab Melayu. Jika ianya diulang ungkit akan hal yang telah siap nescaya benteng ketuanan dan peranan 'wasiat raja-raja Melayu' berkaitan Tanah Rizab sudah mulai digugat. Mahkamah Rayuan termasuk Mahkamah Persekutuan wajar mengekalkan penghakiman ini kerana kuasa Melayu yang semakin digadai pergi jarang sekali dapat dikembalikan sehingga keanak cucu, sebagai mana tiada seinci pun tanah rizab Melayu di Pulau Pinang. Alasan kerugian tidak boleh dicagar kepada institusi kewangan bukan Bumiputera wajar dikekalkan sampai bila-bila. Cerminan politik sering membawa risiko timbang rugi kepada neraca orang Melayu.

    ReplyDelete
  3. Agak agak..bila rasanya kes ini akan selesai pak tuan

    ReplyDelete
  4. Hello,
    Adakah anda memerlukan bantuan kewangan segera untuk tujuan peribadi atau untuk keperluan perniagaan anda? Berikut adalah beberapa berita baik untuk anda. Kami menawarkan pinjaman kepada individu atau syarikat-syarikat korporat pada kadar peratusan tahunan yang paling rendah.
    Hubungi kami hari ini untuk mendapatkan: -
    * Pinjaman Wang Keras
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman Penyatuan Hutang
    *Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Pengembangan Perniagaan
    *Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Pembangunan Pertanian
    ... Dan banyak lagi

    E-mel: kathleenfosterloanfirm@gmail.com
    Anda juga boleh menghubungi IBU PEJABAT kami melalui:
    kathleenfosterloanfirmUS@gmail.com

    Nama pemiutang: Puan Kathleen

    ReplyDelete

  5. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kreditan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 2%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 2 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com
    dangotegrouploan.wordpress.com

    ReplyDelete
  6. Kabar baik!! pencari pinjaman !!!

    Nama saya Alfred Daniel Nehemia dari bali Indonesia, roti CEO Daniel Bakery, Pertama-tama saya akan mengatakan bahwa Tuhan harus memberkati Lady jane karena mengenalkan saya kepada perusahaan pinjaman yang jujur ​​dan halal sehingga saya benar-benar percaya bahwa Anda memberi tahu rekan kerja bahwa saya mempunyai Ide bagus untuk memulai bisnis sendiri karena mendapat pekerjaan tidak mudah jadi saya pergi ke bank untuk mendapatkan pinjaman (Rp800 juta) tapi mereka semua meminta uang muka sebesar jumlah pinjaman saya tapi satu-satunya properti yang saya miliki adalah motor. Sepeda, yang membuat saya merasa kecewa
    Jadi saya mencari perusahaan pinjaman online tapi kebanyakan menipu dan menipu, saya hampir kehilangan harapan dan kepercayaan diri sampai saya membaca artikel tentang lady jane tapi saya tidak sempat menutup tapi membaca artikelnya jadi saya mencoba pencarian online lain yang disebut craigslist. org dimana saya melihat iklan perusahaan Dangote Loan jadi saya memutuskan untuk melamar dan menghubungi lady jane juga

    Dangote Loan Company memberikan pinjaman dengan tingkat suku bunga 2% dan tidak kurang dari Rp20 juta

    Saya mengikuti prosedur di sana, memberikan semua yang diminta, saya juga sangat takut, tapi untuk kemuliaan tuhan, doaku dijawab dan uang pinjaman saya ditransfer ke saya tanpa masalah.

    jadi jangan buang waktu anda kontak Dangote perusahaan pinjaman Via dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Anda juga bisa mencari di google untuk informasi lebih lanjut, ini nyata dan sangat nyata atau hubungi saya juga melalui email di alfreddaniel324@gmail.com dan juga di BBM: 7AEA8FA5

    ReplyDelete
  7. Hello semua,
    Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Firma Pinjaman Osman untuk pinjaman perniagaan berjumlah $ 250,000. Kemudian, saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya yang diminta, setelah mengambil risiko lagi kerana saya sangat terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan kepada kejutan saya yang paling besar, jumlah pinjaman telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam 24 jam perbankan tanpa apa-apa tekanan mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya pertama kali jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan sebarang jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan menasihatkan anda boleh menghubungi Firma Pinjaman Osman melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

    BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
    Nama pertama......
    Nama tengah.....
    2) Jantina: .........
    3) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .........
    4) Tempoh Pinjaman: .........
    5) Negara: .........
    6) Alamat Rumah: .........
    7) Nombor Mudah Alih: .........
    8) Alamat e-mel ..........
    9) Pendapatan Bulanan: .....................
    10) Pekerjaan: ...........................
    11) Tapak yang anda buat di sini tentang kami .....................
    Terima kasih dan salam mesra.
    Derek E-mel osmanloanserves@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITES: {D8980E0B}
                           : {4424AA}
    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

               TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
       Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

    ReplyDelete
  9. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITES: {D8980E0B}
                           : {4424AA}
    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

               TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
       Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

    ReplyDelete

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.